Δευτέρα 16 Ιουνίου 2014

P-3 Orion και η λύση που έρχεται

 





<<Εγιναν εγκλήματα!>>. Το -ανεπίσημο- σχόλιο ανήκει..
σε στενό συνεργάτη του Υπουργού Αμυνας κ.Δ Αβραμόπουλο και αφορούσε την απόφαση επί κυβέρνησης Καραμανλή να αποσυρθούν τα αεροσκάφη Ναυτικής Συνεργασίας P-3B Orion και να αγοραστούν καινούργια.. Βεβαίως η κρίση του 2009 ακύρωσε την απόφαση αγοράς
νέων και μετά από την αναζήτηση διάφορων εμβαλωματικών λύσεων (αγορά μεταχειρισμένων ή ενοικίαση από ΗΠΑ, Γαλλία κλπ), ο Αργηγός ΓΕΝ αντιναύαρχος Αποστολάκης επιβεβαίωσε   ότι ...ξαναγυρίζουμε στα καθηλωμένα αεροσκάφη, αφού πρώτα επιθεωρηθούν,συντηρηθούν και ...αναζωογονηθούν καταλλήλως και επαρκώς από  αμερικανούς, στην ΕΑΒ.


 Πάντως ο κ. Αποστολάκης διατύπωσε δημόσια την απορία και την έκπληξή του για το ότι την περίοδο από  το 2006 - 2008 αποκλείστηκε η  δυνατότητα αναβάθμισης των υπαρχόντων P-3B και αποφασίστηκε αγορά νέων αεροσκαφών και ταυτόχρονα  να αφήσουμε στην τύχη τους  τα 6 αεροσκάφη Ναυτικής Συνεργασίας τα οποία διαθέταμε και ήταν αναγκαία τόσο για την άμυνα της χώρας μας όσο και για τις Νατοϊκές υποχρεώσεις μας.Τα Orion  καθηλώθηκαν σταδιακά - το τελευταίο πετούσε 1-2 ώρες την εβδομάδα μέχρι τα μέσα του  2009- αφήνοντας τελικά την χώρα χωρίς αυτό τον σημαντικό όπλο στον κρίκο εθνικής ασφαλείας..Εξ ού και η ...έκρηξη του συμβούλου του νυν υπουργού για τις πράξεις των κυβερνώντων τότε...


Και ήταν δικαιολογημένη καθώς τώρα διαπιστώνεται πως υπό προϋποθέσεις συντήρησης -αναβάθμισης είχαν πρόσθετη αξιόπιστη επιχειρησιακή ζωή πέραν του ότι  διαθέταμε και μία αποθήκη φίσκα  ανταλλακτικά για τα αεροσκάφη, αξίας  50 εκατ. ευρώ!.

Σημασία στην εγχώρια προστιθέμενη αξία

Τώρα -και ενώ το μαχαίρι έχει φτάσει προ πολλού στο κόκκαλο - η απόφαση για  (επαν)αξιοποίηση των υπαρχόντων αεροσκαφών P-3B, ήταν μονόδρομος, ελήφθη και ήδη ''τρέχει''-σε δυο φάσεις.Η επιθεώρηση, παράταση ορίου ζωής,συντήρηση, δομική ενίσχυση και όλα όσα χρειάζονται θα γίνουν με διαγωνισμό των αμερικανών ( υπάρχουν διάφορες 2-3 λύσεις, μάλλον όλες αμερικανικές) αλλά οι εργασίες θα γίνουν στην Ελλάδα - στην ΕΑΒ. Οι αναβαθμίσεις λογισμικού και διάφορα ηλεκτρονικά  μάλλον θα είναι  εγχώριας ανάπτυξης και θα διασυνδέσουν και θα ολοκληρώνουν το σύνολο των αισθητήρων, των ζεύξεων, των οπλικών συστημάτων και των λοιπών διαφόρων υποσυστημάτων του P-3B, καθιστώντας τα , σύμφωνα με το ΓΕΝ,επιχειρησιακά ικανά για πολλές αποστολές και για πολλά χρόνια...Με τις εξεταζόμενες αυτές λύσεις μεγιστοποιείται κατά το δυνατόν η εγχώρια προστιθέμενη άξια.

Τέλος 2014 με αρχές 2015 πετούν ξανά

Εκτιμάται με βάση τα σχέδια του ΓΕΝ και τις προτάσεις που έχουν υποβληθεί ότι τέλος 2014 με αρχές 2015  το Πολεμικό Ναυτικό  θα έχει στην διάθεσή του να πετάξουν ξανά τα πρώτα δύο αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας P-3B Orion της Πολεμικής Αεροπορίας, που ανήκουν και επιχειρούν για λογαριασμό του Αρχηγείου Στόλου, αλλά και του ΝΑΤΟ.

Κατά τις πληροφορίες η Ελλάδα προ μερικών μηνών  υπέβαλε προς τις ΗΠΑ Επιστολή Αιτήματος (LoR) για την επανενεργοποίηση δύο εκ των υπαρχόντων ΑΦΝΣ Ρ-3Β Orion  και τον εκσυγχρονισμό τεσσάρων (+1 option).Λογικά πρέπει να έχουν έρθει οι απαντήσεις -τουλάχιστον προφορικά.Φορέας είναι το αμερικανικό Ναυτικό το οποίο  θα πληρωθεί σταδιακά, μέσω FMS.


Οι δύο φάσεις του προγράμματος
Το μοντέλο που φαίνεται να επιλέγεται προβλέπει την άμεση επαναφορά σε πτήσιμη κατάσταση δύο από τα έξι P-3B (με τον εξοπλισμό τους να παραμένει βασικά ως έχει), ώστε να αποτελέσουν την ενδιάμεση λύση μέχρι να ολοκληρωθούν οι εργασίες αναβάθμισης στα άλλα 4 αεροσκάφη του τύπου (με δικαίωμα προαίρεσης και για ένα ακόμη ).Οι εργασίες αναβάθμισης περιλαμβάνουν όπως προαναφέραμε αντικαταστάσεις μεγάλων κομματιών στις πτέρυγες, λογισμικό σύγχρονοα γαι σύνθετες αποστολές, νέα όργανα ηλεκτρονικά κλπ.Οι εργασίες δομικής αναβάθμισης θα γίνουν στην ΕΑΒ ( θα κοστίσουν περίπου 60 εκ. ευρώ σε 4-5 χρόνια).

Πήραν μπροστά οι κινητήρες!

Σύμφωνα με τον Αρχηγό ΓΕΝ ήδη έχουν έλθει στην Ελλάδα τεχνικοί της αμερικανικής εταιρείας Lockheed Martin, που κατασκευάζει τα αεροσκάφη, τα έχουν επιθεωρήσει, ενώ τέθηκαν σε λειτουργία στο έδαφος και οι τέσσερις κινητήρες των δύο εξ αυτών.Το ένα βρίσκεται ήδη στην Τανάγρα. «Βρίσκονται σε πολύ καλύτερη κατάσταση από την αναμενόμενη» τόνισε  ο κ Αποστολάκης.

Για το προσωπικό είπε  ότι αυτό δεν είναι πλέον στην Μοίρα (359 ΜΝΑΣ) , καθώς αυτή έχει αναστείλει τη λειτουργία της.Οι περισσότεροι πάντως  βρίσκονται εντός της μονάδας στην Ελευσίνα και είναι εύκολο να συγκεντρωθούν και να αποκτήσουν διαθεσιμότητα καθώς στην πρόταση του Ναυτικού των ΗΠΑ περιλαμβάνεται και το «πακέτο» της επανεκπαίδευσης στον τύπο του προσωπικού που ανήκε προηγουμένως στην Μοίρα,είπε.Στην Ελευσίνα θα αξιοποιηθούν πολλές από τις ήδη υπάρχουσες υποδομές υποστήριξης.
Επιμέλεια Λ. ΛΙΓΟΥΡΙΩΤΗΣ
on-alert  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

add your comment here